Δημοτικά σχολεία: Η σημαντική αλλαγή στο πρόγραμμα – Τι αλλάζει με τη λογοτεχνία

4 hours ago

Ένα πλαίσιο κατευθύνσεων και προτάσεων για την ανάγνωση αυτοτελών λογοτεχνικών έργων στα δημοτικά σχολεία ήδη από την τρέχουσα σχολική χρονιά θέτει με πρόσφατη εγκύκλιό του το υπουργείο Παιδείας, κατόπιν εισήγησης του Ινστιτούτου Εκπαιδευτικής Πολιτικής. Που σημαίνει ότι υπάρχει πλέον μία σημαντική αλλαγή: η μετάβαση από την ανάγνωση αποσπασμάτων λογοτεχνικών έργων, στην ανάγνωση ολόκληρων έργων, που από την επόμενη σχολική χρονιά θα αποτελέσει τον κανόνα, στο πλαίσιο του μαθήματος της Γλώσσας.

Όπως εξηγεί το υπουργείο στην εγκύκλιο, “η αγάπη για την ανάγνωση καλλιεργείται αποτελεσματικότερα, όταν η αναγνωστική εμπειρία δεν είναι αποσπασματική αλλά περιλαμβάνει ολόκληρα λογοτεχνικά έργα, Η ανάγνωση ολόκληρου του λογοτεχνικού έργου, σε αντίθεση με την ανάγνωση αποσπασμάτων, προσφέρει παιδαγωγικά και λογοτεχνικά πλεονεκτήματα, καθώς παρέχει μια ολοκληρωμένη εμπειρία και προάγει τη βαθύτερη κατανόηση του κειμένου”. Επισημαίνει ακόμα πως “με την ανάγνωση αυτοτελών λογοτεχνικών έργων, επιτυγχάνεται η πνευματική ανάπτυξη, η αισθητική, γλωσσική, συναισθηματική και ηθική καλλιέργεια των μαθητών/τριών και προωθείται η ψυχαγωγική, κοινωνική και πολιτισμική διάσταση της αναγνωστικής εμπειρίας”.

Συγκεκριμένα, τα βιβλία που προτείνονται για κάθε τάξη του Δημοτικού είναι τα εξής:

Α’ Δημοτικού: Ελληνική Μυθολογία

Β’ Δημοτικού: Ο μικρός πρίγκιπας

Γ’ Δημοτικού: Παραμύθι χωρίς όνομα

Δ’ Δημοτικού: Μέγας Αλέξανδρος

Ε’ Δημοτικού: Μαύρη Καλλονή

ΣΤ΄ Δημοτικού: Ο γύρος του κόσμου σε ογδόντα ημέρες

Σημειωτέον ότι τα 5 από τα 6 βιβλία που ενσωματώνονται στο πρόγραμμα για το Δημοτικό βρίσκονται σε ψηφιακή μορφή και μπορεί κανείς να τα “κατεβάσει” από την επίσημη ιστοσελίδα του Ινστιτούτου Εκπαιδευτικής Πολιτικής για το λογοτεχνικό βιβλίο, ενώ η πρωτοβουλία ενισχύεται και από την ψηφιακή πλατφόρμα eVivlio. Για το  βιβλίο “Μέγας Αλέξανδρος” του Νίκου Καζαντζάκης παραχωρήθηκε άδεια χρήσης σε έντυπη μορφή από τον εκδοτικό οίκο.

Οι τρεις φάσεις

Σύμφωνα με τις οδηγίες του υπουργείου προς τους εκπαιδευτικούς, ο σχεδιασμός και η οργάνωση της αναγνωστικής εμπειρίας των μαθητών θα πρέπει να γίνεται σε τρεις φάσεις:

  • Η αναγνωστική εμπειρία αρχίζει με τη φάση που ονομάζουμε πριν την ανάγνωση. Η φάση αυτή είναι πολύ σημαντική, καθώς «χτίζει τις γέφυρες» μεταξύ των κειμένων και των μαθητών/τριών. Ο κυριότερος σκοπός της είναι να δώσει κίνητρα για την ανάγνωση που θα ακολουθήσει.
  • Έπεται η φάση της κυρίως ανάγνωσης, που έχει μεγάλη διάρκεια, γιατί περιλαμβάνει πολλά υπο-στάδια, διαβαθμισμένης και διαφοροποιημένης προσέγγισης του κειμένου. Οι εργασίες και οι δράσεις σχετίζονται στενότερα ή ευρύτερα με το κείμενο. Προτείνεται η ανάγνωση στο σχολείο να συνοδεύεται από συζήτηση, εμβάθυνση στα νοήματα του έργου, δραστηριότητες επέκτασης, δραματοποίηση, τεχνικές δημιουργικής γραφής και, γενικότερα, δράσεις τις οποίες συναποφασίζει η ολομέλεια της τάξης με καθοδηγητή/τρια τον/την εκπαιδευτικό. Επιπλέον, οι μαθητές/τριες ενθαρρύνονται να διαβάζουν μόνοι/ες το βιβλίο τους στο σπίτι, με στόχο την απόκτηση αυτονομίας και επάρκειας στην ανάγνωση, τη διαμόρφωση προσωπικών απόψεων και στάσεων, αλλά και την εμπλοκή της οικογένειας, κυρίως στην περίπτωση παιδιών μικρότερης ηλικίας.
  • Η τρίτη και τελευταία φάση είναι η φάση μετά την ανάγνωση. Στη φάση αυτή οι μαθητές και οι μαθήτριες παράγουν τον δικό τους λόγο, όχι πια σε σχέση με τα επιμέρους κεφάλαια αλλά με το όλον του λογοτεχνικού έργου. Ο σκοπός της φάσης αυτής είναι να διαπιστώσουν όλα τα μέλη της αναγνωστικής εμπειρίας τι καινούριο έμαθαν, ποιες αντιλήψεις σχημάτισαν, ποια συναισθήματα ένιωσαν μέσα από τις αναγνώσεις και τις συζητήσεις τους. Η φάση αυτή στοχεύει στον αναστοχασμό, στον εμπλουτισμό ή και την αναθεώρηση/τον μετασχηματισμό γνώσεων, ιδεών, στάσεων, αξιών, αντιλήψεων, πεποιθήσεων.

Διαβάστε επίσης:

Πορτοσάλτε: Το σχόλιο για το «αντίο» του Γιώργου Παπαδάκη που προκάλεσε αντιδράσεις

Διπλωματικό επεισόδιο στην ξιφασκία: Ελβετοί γύρισαν την πλάτη στην Ισραηλινή ομάδα

Αυτός θα είναι ο καιρός το φετινό καλοκαίρι: Οι χάρτες και η εκτίμηση ανά μήνα

Άλλαξε χέρια η ιστοσελίδα «newsit» – Στην Alter Ego του Βαγγέλη Μαρινάκη η ιστοσελίδα

Δείτε όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο στο koutipandoras.gr
Διαβάστε ολόκληρο το άρθρο